«بایا» چیست و چه اهدافی دارد؟
ممکن است برای شما هم سوال باشد که بایا چیست که این روزها تبلیغات گسترده آن را در تلویزیون و سطح شهر میبینیم چیست؟ بایا، آنگونه که خود را معرفی میکند یک “شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات در کشور” است. کسبوکار بایا ادعا کرده است با فراهم کردن امکانات گستردهی سختافزاری، نرمافزاری، لجستیک، اطلاعرسانی و تبلیغات در جهت معرفی تامینکنندگان مختلف و افزایش سهم فروش کالا و خدمات آنها در فضای دیجیتال گام برداشته است و در این راستا با بهرهگیری از بالغ بر 3450 نفر کارشناس، ارزیاب و پشتیبان در سطح کشور، سرویس مناسبی از پشتیبانی، تهیه محتوا، سرویسهای حملونقل، پردازش کالا و تبلیغات اختصاصی برای کسبوکارها و تولیدکنندگان فراهم کرده است. همچنین در راستای حمایت از تامینکنندگان ادعا نموده است خود را ملزم به یک رابطه منصفانه، مطمئن و پایدار با تامینکنندگان نموده و در همین راستا سهم کمیسیون خود را از خرید و فروش، حداقل مقدار ممکن (حداکثر 1 الی 3 درصد در فروش کالا و 3 تا 5 درصد در ارائه خدمات) تعیین کرده است. طبق این موارد برمیآید بایا تمرکز خود را بر طرف عرضه و تامینکنندگان نهاده است.
بایا، این بستر دیجیتال که بیان کرده نام خود را از ریشه بایسته با معانی ضروری، واجب و لازم الهام گرفته است، اهداف خود را در قالب چنین مواردی بیان کرده است:
بایا چیست و چرا بایا ؟
تسهیل خرید و فروش کالا و خدمات، هم به صورت بین کسبوکارها (B2B) و هم به مشتریان نهایی (B2C)؛
تسهیل تعامل بین تامینکنندگان و مصرفکنندگان؛
ایجاد یک فضای مناسب برای دسترسی بهموقعِ مصرفکنندگان به کالا و خدمات باکیفیت و با قیمت مناسب؛
توسعه بازار، تجاریسازی ایدهها، صادرات کالا و خدمات به خارج از کشور برای تامینکنندگان، با استفاده از ابزار نوین؛
بسترسازی برای تجاریسازی و گسترش خلاقیت برای شرکتهای دانشبنیان و ایدههای جدید؛
حمایت از مشاغل خانگی، روستایی، سازمانهای حمایتی و مراکز خیریه؛
شکلگیری بایا
این کسبوکار نوپا مطالعات خود را از سال 1395 در شرکت “دانش پارسیان” آغاز کرد و در سال 1399 آمادهسازی زیرساختها و سامانههای نرمافزاری خود را به پایان رساند؛ سپس اقدام به اطلاعرسانیهای لازم برای عقد قرارداد و فعالیتهای گسترده تبلیغاتی نمود و ادعا کرده است در شهریور سال 99 بزرگترین کمپین تبلیغاتی کشور را برای اطلاعرسانی و تبلیغات، اجرایی نموده است. گفته شده است از تاریخ 1399/9/9 به طور رسمی فعالیت خود را در تمامی شهرها و روستاهای کشور آغاز خواهد کرد.
موسس بایا
شرکت دانش پارسیان به عنوان طراح، موسس، سرمایهگذار و مجری طرح بایا، در سال 1382 تاسیس شده و در حوزه تولید نرمافزارهای مقیاس بزرگ (Large Scale) فعالیت میکند.
امنیت مبادلات در بایا
بایا اعلام کرده است با رعایت قوانین و مقررات تجارت الکترونیکی، تسویه حسابها روزانه انجام خواهد شد. امکاناتی از قبیل تامین نقدینگی تامینکنندگان در صورت نیاز، تهاتر کالا و خدمات بین تامینکنندگان و امکان فروش قسطی کالا و خدمات را نیز فراهم کرده است.
همچنین بیان کرده است برای سهولت استفاده از امکانات دیجیتال سعی نموده فرآیندهای دیجیتال تا حد ممکن به فرآیندهای فیزیکی نزدیک باشد.
در راستای امنیت مبادلات نیز فروش کالا و خدمات توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی صلاحیتدار و در قالب مجوزهای مربوطه از اتحادیههای صنفی یا سازمانهای ذیربط امکانپذیر است.
استخدام بیش از 1000 نفر در اکالا (فروش اینترنتی افق کوروش)
همچنین مقرر کرده است برای ارزیابی و بررسی مدارک و بازدید از محلهای کسبوکارها، دریافت، تطبیق و تایید مدارک، کارشناس اعزام خواهد کرد.
تامینکنندگان چه محصولاتی را میتوانند از طریق بابا به فروش برسانند؟
برخی از دستهبندیهایی که برای کالاها در این سایت قید شده است عبارتاند از: آرایشی و بهداشتی، خودرو و وسایل نقلیه و لوازم جانبی، موتورسیکلت و دوچرخه، کالای دیجیتال و لوازم جانبی، موبایل و تبلت و لوازم جانبی، لوازم خانگی، لوازمالتحریر و اداری، کتاب و انتشارات، پوشاک و منسوجات، سوپرمارکت و خواروبار و مواد غذایی، کشاورزی و دامپروری، تجهیزات و لوازم الکتریکی و الکترونیکی، لوازم و تجهیزات آب و فاضلاب، لوازم و تجهیزات پزشکی، دکوراسیون و مبلمان، صنایع دستی، حیوانات خانگی و …
برخی از دستهبندیهایی که برای خدمات در این سایت قید شده است عبارتاند از: خدمات دیجیتال و کامپیوتری، خدمات موبایل و تبلت، خدمات آرایشی و بهداشتی، خدمات تبلیغات و بازاریابی و تولید محتوا، بستهبندی، چاپ و نشر، رستوران و غذافروشی و و تالار پذیرایی، خدمات الکتریکی و الکترونیکی، خدمات تخصصی صنعتی و کارگاهی، حملونقل، خدمات ساختمانی، جشن و مراسم، آموزشی و مهارتی، خدمات مشاوره و حقوقی، خدمات نظافتی، بیمه و …
چشمانداز و خط مشی بایا
بایا چشمانداز خود را به این صورت بیان کرده است: «ما به دنبال تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در ارائه کالا و خدمت با استاندارد بالا در کشور و در سراسر جهان هستیم تا بتوانیم هر کالا یا خدمتی را با کمترین قیمت ممکن در زمان مناسب، برای مشتریان در هر مکان در دسترس کنیم.»
خط مشی خود را به این صورت اعلام نموده است: «شناسایی مشکلات بزرگ و پیچیده که تأثیر زیادی بر جامعه دارد را یافته و راهحلهایی برای آن پیدا کنیم تا با استفاده از فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، دادهکاوی و یادگیری ماشین معضلات آن مشکل را یا به طور کامل از بین ببریم و یا به حداقل برسانیم.» تعریف کرده است.
برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبسایت بایا مراجعه کنید.