کسانی که قصد تولید محتوا دارند ومی خواهد با این روش فعالیت کنند باید دقت فراوانی داشته باشند . می توانند با تیتر مناسب جذب مخاطب کنید و برای خود کسب درامد کنید. چه از طریق فروش و تولید محتوا و چه از نوع معرفی محصولات و فروش آنها .
خلاصه مطلب
جذب مخاطب مفید
معمولا جلوی کیوسکهای مطبوعاتی مردمی را در حال مطالعهی تیترها میبینیم و آنها تنها به دلیل همان تیترها نشریهای را انتخاب میکنند و آن را میخرند. در مطالعهی خبر به صورت آنلاین نیز همین رفتار تکرار میشود. مردم تنها با اتکا به تیتر شما تصمیم میگیرند که روی خبر شما کلیک کنند یا به راحتی عبور از آن کنند.
آنچه مسلم است این است که مخاطب علاقه ای به دانستن اهداف شرکتی یا شخصی شما ندارد و نمی خواهد پیام های تبلیغاتی یا حتی داستان شرکت شما را بخواند. او می خواهد بداند در این بین چه چیزی نصیب خودش می شود! اینکه شما چه طور می توانید مشکل او را حل کنید؟ او را شاد کنید؟ یا باعث موفقیتش شوید؟
تیتر چیست؟
- هدایت کنندهی خواننده به خبر است.
- ویترین خبر است
- مانند تابلوی و ویترین مغازه است
- مانند قلاب ماهیگیری است
- لید چکیدهی متن و تیتر چکیدهی لید است.
- و…
نقش و اهمیت تیتر چیست؟
- بیان خبر به شکل کوتاه و فشرده
- ترغیب خواننده برای کلیک روی خبر
- مشخص کنندهی اهمیت خبر
- تفکیک کنندهی مطالب از هم
- کمک به زیبایی خبر
قواعد تیتر نویسی
یکی از مهمترین مراحل نگارش خبر تیترنویسی است. موضوعاتی که به آنها اشاره خواهیم کرد، «باید»های نسبی هستند. میتوان در مواردی آنها را نادید گرفت. تنها قاعدهی همیشه ثابت این است که در حداقل واژه، حداکثر مفهوم را برسانید. به قول ارسطو یک اثر هنری، اثری است که نه بتوان به آن چیزی اضافه کرد و نه بتوان از آن چیزی کم کرد. پس اگر بعد از نگارش حس کردید چیزی کم یا اضافه است باید بدانید که تیتر شما هنوز جای فکر دارد.
- حداکثر کاراکتر مجاز در اخبار رسمی برای نگارش تیتر اصلی ۷۵ کاراکتر، برای تیتر فرعی ۸۰ کاراکتر و برای سوتیتر ۲۰۰ کاراکتر است.
- روشن و بدون ابهام باشد.
- خواننده با خواندن آن متوجه خبر شود.
- نباید پرسشی باشد. (تیتر پرسشی در گزارش و مقاله مجاز است)
- با فعل منفی تمام نشود.
- تیتر اصلی بدون نیاز به سایر اجزای تیتر، باید معنی مستقلی بدهد.
- با حروف اضافه شروع نشود. (از، در،به و…)
- بهتر است فعل داشته باشد.
- تکرار واژه نکنید.
- هرچه کوتاهتر باشد، بهتر است.
- در پایان نقطه نگذارید. (ویرگول، نقطه ویرگول و … مجاز است.)
- تیتر و لید باید با هم هماهنگ باشند.
- از صفت تفصیلی استفاده نکنید. (صفت خبر را از عینی بودن دور میکند.)
- به ضرب آهنگ آن توجه کنید.
خلاقیت و دوری از کلیشه
فاصلهی خلاقیت و کلیشه بسیار کم است و تفاوت آنها در «تکرار» است. برای مثال وقتی کانت گفت: «من فکر میکنم، پس هستم» برای نخستین بار جملهی بسیار زیبایی بود؛ ولی تکرار بیش ازحد، آن را تبدیل به کلیشه کرد. سعی کنید در نگارش تیتر از کلیشهها فاصله بگیرید.
قوانین را بشکنید
همانطور که گفته شد «باید»های تیترنویسی نسبی هستند. در صورتی که شکستن قوانین باعث زیبایی، گویایی و جذابیت خبر باشد میتوانید بایدها را نادیده بگیرید. میتوانید کلمات را تکرار کنید، فعل منفی بنویسید و یا تیتر سوال داشته باشید؛ اما بعضی قوانین مانند استفاده از نقطه در تیتر، قوانین ثابت هستند و جزو استثنائات نیستند
دکمههای اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی
دکمههای اشتراکگذاری میتوانند هم بالای پست قرار بگیرند هم پایین آن. با این کار دستبهدست شدن یا دهانبهدهان شدن محتوایتان را سادهتر میکنید. حتی برای سادهتر شدن کارتان میتوانید این دکمهها را بهصورت چسبان در کنار صفحه قرار دهید بهطوری که با بالا و پایین شدن صفحه همچنان در جایشان قرار بگیرند. اگر محتوایتان به تعداد بالا به اشتراک گذاشته میشود، از ویجتهای اشتراکگذاری که شمارنده دارند و تعداد به اشتراک گذاشته شدن پست را مشخص میکنند استفاده کنید. اما اگر محتوایتان خیلی به اشتراک گذاشته نمیشوند بهتر است از شمارنده استفاده نکنید چرا که این تعداد کم یا حتی عدد صفر تأثیر منفی برای شما خواهد داشت و نشان میدهد در شبکههای اجتماعی خیلی موفق عمل نکردهاید.
مقالات مفید و با جزییات
اغلب محتوای سؤالی یا راهنماهای چگونگی انجام یک کار موجب میشود مطلب شما به مقام خوبی دست پیدا کند. اینگونه پستها امتیاز بیشتری در موتورهای جستجو میگیرند و توسط افراد بیشتری به اشتراک گذاشته میشوند. بنابراین یک پست مفید و کامل تهیه کنید. هرچه مفیدتر باشد بهتر خواهد بود.
نکته: خودتان را محدود به تعداد کلمات نکنید. تا جایی که نیاز است بنویسید تا یک مقاله عالی بسازید. نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر.
چندین عکس یا نمودار قابلاعتماد
خواننده مطلب شما معمولاً همهچیز را اسکن میکند. برای اینکه کمی سرعت او را بگیرید و او را بیشتر با مطلب درگیر کنید از تصاویر استفاده کنید. اما به یک تصویر بسنده نکنید. استفاده از محتوای تصویری این روزها تأثیر بسیار زیادی به روی پستهای وبلاگ دارد.
اگر نیاز به تولید محتوا دارد می توانید به تیم پشتیبانی وتولید محتوای ما اطمینان کنید و با خیال راحت تولید محتوا را به ما بسپارید .