از صفر تا صد افیلیت مارکتینگ

از صفر تا صد افیلیت مارکتینگ

این روزها، افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)، به یکی از روش‌های پرطرفدار دیجیتال مارکتینگ در فضای تبلیغات بین‌المللی تبدیل شده و کسب و کارهای زیادی از این روش برای افزایش فروش محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند. امروز می‌خواهیم راجع به مفهوم افیلیت مارکتینگ و چگونگی استفاده از آن برای رشد کسب و کار شما صحبت کنیم.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)، بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش، مدلی از تبلیغات است که در آن کسب و کارها به همکاران فروش، برای فروش یا ایجاد سرنخ فروش (لید)، پول پرداخت می‌کنند. به بیان دیگر، بازاریابی وابسته، فرآیندی است که در آن یک کسب و کار یا یک شخص برای محصولات شرکت یا شخص دیگری بازاریابی انجام می‌دهد و به ازای آن مبلغی را دریافت می‌کند.

این روش، ویژگی‌های جذاب و موثری دارد که اگر بتوانید آن را به صورت درست و اصولی استفاده کنید، بدون شک نتایج مطلوبی خواهد داشت. همچنین، تاثیر خوبی در افزایش فروش مستقیم، توسعه برند سازی و برنامه‌های بازاریابی دارد. هر چند که بازاریابی وابسته، در سراسر دنیا مرسوم است، اما در سال‌های اخیر فراگیرتر شده و بیش از گذشته مورد استقبال قرار می‌گیرد.

مطلب سرنخ فروش شما را به طور کامل با Lead و کاربردهای آن آشنا می‌کند.

چه گروه‌هایی در افیلیت مارکتینگ شرکت دارند؟

همکاری در فروش شامل 3 گروه زیر است:

صاحبان محصول

این‌ها صاحبان کسب و کارها یا همان تبلیغ شوندگان هستند که محصولی برای فروش دارند و می‌خواهند از طریق ارتباط با شبکه Affiliatet، محصول خود را بفروشند. صاحبان محصول، به ازای هر خرید موفق به افیلیت‌ها پورسانت پرداخت می‌کنند.

ناشران افیلیت مارکتینگ

این افراد، صاحبان وب سایت‌ها هستند و می‌خواهند با قرار دادن لینک‌های افیلیت، محصولاتی را به مخاطبان وب سایت خود معرفی کرده و درآمد کسب کنند.

مشتریان

مشتریان،کاربران یا مصرف کنندگان کسانی هستند که بر روی لینک‌های افیلیت در سایت ناشران کلیک کرده و محصولی را خریداری می‌کنند. آمار کاربران توسط سایت ناشر یا افیلیت ثبت شده و مشخص می‌شود چه تعداد مشتری از لینک ناشر به وب سایت اصلی وارد شده و خرید کرده‌اند.

شبکه‌ها

شبکه‌های مدیریت افیلیت، میان صاحبان محصول و ناشران، مانند یک واسطه عمل می‌کنند. آنها با انتخاب بهترین ناشر احتمال موفقیت تبلیغات را افزایش می‌دهند. چرا که بر بازار تبلیغات تسلط و شناخت بیشتری دارند و می‌توانند برای صاحبان محصول بهترین گزینه را انتخاب ‌کنند.

شرکت کنندگان

انواع افیلیت مارکتینگ چیست؟

با اینکه عملکرد سایت افیلیت مارکتینگ کاملا واضح و مشخص است، اما می‌توانید آن را به روش‌های مختلف پیاده سازی کنید. در این بخش به معرفی انواع روش‌های همکاری در فروش می‌پردازیم.

پرداخت به ازای هر عمل (PPA)

پرداخت به ازای هر عمل یا Pay Per Action، روشی متداول و پرکاربرد است که نسبت به سایر روش‌ها نرخ تبدیل بیشتری دارد و دقیق‌تر است. در PPA، زمانی هزینه پرداخت می‌شود که اقدام مورد نظر تبلیغ کننده (پر کردن فرم ثبت نام، عضویت در خبرنامه، شرکت در نظرسنجی، خرید محصول، کامنت گذاشتن و…) صورت گرفته باشد.

پرداخت به ازای هر فروش (PPS)

پرداخت به ازای هر فروش یا Pay Per Sale، از مهم‌ترین و پرکاربردترین شیوه‌های پرداخت به شمار می‌رود. در این روش، تبلیغ کننده به دنبال مشتری واقعی برای فروش بیشتر و سود بیشتر است.

پرداخت به ازای هر لید (PPL)

در هر کسب و کار، سرنخ یا مشتریان بالقوه اهمیت زیادی دارند. وب سایت‌ها معمولا تلاش می‌کنند با روش‌های مختلف، لیدهای ارزشمند و موثر جمع آوری کنند. در این حالت، کاربران هدف با کلیک روی لینک تعریف شده وارد صفحه فرود مورد نظر می‌شوند. Pay Per Lead، برای مواردی مناسب است که امکان فروش سریع محصول وجود ندارد. پس برای اینکه کاربران به مشتری تبدیل شوند، باید زمانی را صرف تبلیغات و برقراری ارتباط کنید.

پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)

Pay Per Click یا پرداخت به ازای هر کلیک، از زیرمجموعه‌های تبلیغات کلیکی است. این روش، همراه با پرداخت به ازای نمایش و هزینه در برابر سفارش، برای ارزیابی اثربخشی هزینه و سودآوری بازاریابی اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افیلیت مارکتینگ چه جایگاهی در بازاریابی دارد؟

هر چند که افیلیت مارکتینگ، قبل از اینترنت هم مورد استفاده قرار می‌گرفته، اما فراگیر شدن استفاده از اینترنت و شکل گرفتن جهان بازاریابی دیجیتال، کوکی‌ها، داشبوردهای تحلیل و… این روش را به روشی کارآمد و سودآور تبدیل کرد. در فضای بازاریابی دیجیتال، کسب و کاری که برنامه همکاری در فروش را پیاده سازی می‌کند، می‌تواند لینک‌هایی که فروش را ایجاد کرده‌اند، رهگیری کند. علاوه بر این، از طریق تحلیل‌های داخلی، بفهمد چه میزان از این لینک‌ها به فروش تبدیل شده‌اند.

استفاده از افیلیت مارکتینگ چه ضرورتی دارد؟

افراد فعال در حوزه تجارت الکترونیک، تمایل دارند که به کاربران و مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کنند. این موضوع، همکاری در فروش را جالب و جذاب می‌کند.

در این حالت، همکار فروش، می‌تواند مالک چندین وب سایت، اپلیکیشن یا کانال در شبکه‌های اجتماعی باشد. به طور کلی، هر چه شبکه همکار فروش قدتمندتر باشد، گستره دسترسی به مشتریان احتمالی وسیع‌تر خواهد شد.

ضرورت استفاده

هدف استفاده از افیلیت مارکتینگ چیست؟

هدف استفاده از Affiliate Marketing یا بازاریابی وابسته، افزایش حجم فروش است. هم فروشندگان و هم همکاران فروش، از این راهکار بهره مند می‌شوند. علاوه بر این، از آنجا که بازاریابی هزینه‌های زیادی به همراه دارد، استفاده از مهارت‌ها و امکانات دیگران می‌تواند ضمن افزایش فروش، در هزینه‌های بازاریابی نیز صرفه جویی کند.

مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ چیست؟

همان طور که گفتیم، این شیوه بازاریابی، از روش‌های پرکاربرد و مرسوم برای افزایش فروش به شمار می‌رود. اما استفاده از آن، مزایا و معایبی دارد، که پیش از اجرا، بهتر است به طور کامل با آنها آشنا شوید. در این بخش، ابتدا در مورد مزایای همکاری در فروش صحبت می‌کنیم، سپس به بررسی محدودیت‌های آن می‌پردازیم.

مزایای افیلیت مارکتینگ چیست؟

  • عملکرد محور است

در این روش، شما تنها زمانی هزینه پرداخت می‌کنید که اقدامات مورد نظرتان صورت گرفته باشد. علاوه بر این، ناشران انگیزه پیدا می‌کنند تا برای تحقق خواسته‌های شما بیشتر تلاش کنند.

  • مخاطبان شما را افزایش می‌دهد

در هر بازاری می‌توانید برای افزایش مخاطبان و برند سازی از افیلیت مارکتینگ استفاده کنید.

  • به کسب و کار شما اعتبار می‌دهد

در این روش، شرکای شما محصولتان را از نظر خودشان معرفی و از آن تعریف می‌کنند. این تکرار جنبه‌های مختلف، اعتبار برند شما را افزایش می‌دهد.

  • کاملا به صرفه است

همکاری در فروش، از روش‌های نسبتا ارزان قیمت است که نسبت به میزان هزینه، خروجی مطلوبی دارد. در واقع، زمانی که اقدام مورد نظرتان انجام شد، هزینه آن را پرداخت می‌کنید.

  • میزان ترافیک و فروش وب سایت شما را افزایش می‌دهد

به خاطر داشته باشید که هر چه سایت‌های بیشتری به عنوان ناشر، تبلیغات شما را منتشر کنند، فرصت بیشتری برای جذب ترافیک و فروش در اختیار شما قرار می‌گیرد.

محدودیت‌های افیلیت مارکتینگ چیست؟

اما این سیستم نقطه ضعف‌هایی هم دارد که گاهی اوقات کسب و کارها را با مشکل روبرو می‌کند.

  • معمولا ناشران نمی‌توانند روی برنامه‌های افیلیت مارکتینگ کنترلی داشته باشند و گاهی باید قوانین تبلیغ دهندگان را اجرا کنند. هر چند که ممکن است برنامه‌ای برای مدت موقت، مناسب باشد، اما امکان دارد پس از مدتی شما را دچار مشکل کند.
  • علاوه بر این، تبلیغ دهندگان و ناشران، نمی‌توانند کنترلی روی رقبا داشته باشند. ممکن است رقبای شما شرایط را فراهم کنند که خلاقانه‌تر باشد، هزینه‌ها کمتر باشد و در نهایت، خروجی بهتری ایجاد کند.
  • یکی دیگر از مشکلاتی که ناشران معمولا با آن مواجه می‌شوند این است که هر کاربر یک بار روی لینک کلیک می‌کند و به طور مستقیم وارد سایت مورد نظر می‌شود، حتی اگر تبدیل به مشتری نشود. بنابراین، ناشران باید دائم به دنبال مشتریان بالقوه باشند.
  • در ایفیلیت مارکتینگ، هیچ تضمینی برای رسیدن به درآمد مورد نظر وجود ندارد. به بیان دیگر، این سیستم نمی‌تواند تضمین کند که ناشران تبلیغات، قطعا به درآمد مورد نظرشان می‌رسند؟ یا کسب و کارها با این روش می‌توانند خروجی مطلوبی داشته باشند؟
  • موقع استفاده از روش ایفیلیت مارکتینگ، ممکن است مورد حمله اسپمرها قرار بگیرید و روی لینک‌های مورد نظرتان، کلیک‌های غیر واقعی و تقلبی مشاهده کنید.

  برنامه افیلیت مارکتینگ چگونه پیاده سازی می‌شود؟

حالا که با سیستم همکاری در فروش و ویژگی‌های آن آشنا شدیم، خوب است بدانیم پیاده سازی این روش بازاریابی چگونه است؟

تعیین شرایط همکاری در فروش

برای پیاده سازی Affiliate Marketing، شرکت تبلیغ دهنده (فروشنده) باید شرایطی که برنامه همکاری در فروش براساس آن شکل می‌گیرد را مشخص کند. این موضوع، برای ایجاد یک همکاری در فروش موفق اهمیت زیادی دارد.

همچنین کسب و کارها می‌توانند سیستم همکاری در فروش انحصاری خود را راه اندازی کنند یا پلتفرم‌های آماده را خریداری کرده و آنها را با برند خود تبلیغ کنند.

پذیرفتن شرایط ناشران و اقدام به تبلیغ

اگر ناشران شرایط شرکت تبلیغ دهنده برای همکاری در فروش را بپذیرند، به اطلاع رسانی و تبلیغ محصولات در شبکه خود می‌پردازند. این کار با پیاده سازی تبلیغات متنی، تبلیغات بنری، قرار دادن لینک در وب سایت ناشران و… انجام می‌شود.

اقدام مشتریان و پرداخت هزینه توافق شده

همکاران فروش، بازدید کنندگان را از طریق لینک یا بنر به صفحه مورد نظر خود هدایت کرده و آنها را به انجام کار مشخصی متقاعد می‌کنند. اگر این افراد، عمل تعیین شده را انجام دهند، شرکت تبلیغ دهنده، هزینه توافق شده را به همکار فروش پرداخت می‌کند.

پیاده سازی

چگونه یک افیلیت مارکتینگ موفق داشته باشیم؟

شاید سیستم همکاری در فروش ساده به نظر برسد، اما برای موفقیت در آن و جذب مخاطب بیشتر باید تمام تلاش خود را بکنید. نکاتی که در این بخش به شما خواهیم گفت، کمک می‌کند تا همکاری در فروش موفقی را تجربه کنید.

مخاطبان را به درستی بشناسید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای موفقیت در این سیستم باید انجام دهید، شناخت درست مخاطب است. هر چند که می‌خواهید کاربران بیشتری روی لینک مورد نظرتان کلیک کنند تا به درآمد بیشتری برسید، اما این، به این معنی نیست که هر چیزی را منتشر کنید. باید سعی کنید تبلیغاتی را نمایش دهید که با مطالب وب سایت و علایق مخاطبان هماهنگ باشد.

صداقت داشته باشید

اگر مخاطبان شما حس کنند که فقط به دنبال پول هستید و چیزهایی را در وب سایت منتشر می‌کنید که خودتان هم به آنها اعتقادی ندارید، دیگر هیچ کدام از آنها روی لینک‌های شما کلیک نخواهند کرد. پس بهتر است صادق باشید.

محتوای ارزشمند منتشر کنید

انتشار محتوای با کیفیت و کاربردی در وب سایتتان شما را به عنوان یک مرجع معتبر و قابل اعتماد معرفی می‌کند. بنابراین کاربران بیشتری به شما اعتماد کرده و روی لینک‌های تبلیغاتی شما کلیک می‌کنند.

یک ویدئو درباره محصولتان نمایش دهید

مخاطبان دوست دارند قبل از خرید محصول آن را ببینند. با انتشار فیلم، دید مناسبی به آنها ارائه می‌دهید. همچنین این کار باعث می‌شود مخاطب سریع‌تر تصمیم بگیرد و برای خرید اقدام کند. به خاطر داشته باشید که در پایان ویدئو، یک جمله مناسب برای فراخوانی عمل یا CTA قرار دهید تا مخاطب تشویق شود بر روی لینک افیلیت کلیک کند.

از مدل‌های مختلف لینک استفاده کنید

لینک‌های افیلیت می‌توانند در قالب‌های مختلف مانند: بنر، تصویر محصول، کد تخفیف و… ساخته شوند. بسته به نوع محصولی که تبلیغ می‌کنید، یک مدل مناسب انتخاب کنید. مثلا اگر محصول شما شیک و جذاب است، آن را در قالب عکس معرفی کنید. یا اگر یک دوره آموزشی را تبلیغ می‌کنید، بهتر است برای آن، بنر طراحی کنید.

و در انتها…

همان طور که ملاحظه کردید، سیستم همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)، نوعی روش بازاریابی است که در آن هم تبلیغ دهنده و هم ناشر تبلیغات به سود می‌رسند.

هر چند این نوع بازاریابی روشی آسان، کم هزینه و فراگیر است، اما برای نتیجه بخش بودن آن باید صبور باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *