Buy cheap website traffic
۵ سوال مهم که قبل از انتخاب فضای کار باید بپرسید

۵ سوال مهم که قبل از انتخاب فضای کار باید بپرسید

انتخاب فضای کار

ycp00yeujezv

انتخاب فضای کار از جهات متفاوتی بسیار مهم است. ابعاد اصلی عبارتند از طول و عرض و ارتفاع. هر واقعه فیزیکی و محسوس، در همین ابعاد صورت می‌پذیرد. طول و عرض و ارتفاع، مختصات مکانی یک پدیده فیزیکی را نشان می‌دهند. اما منظور ما از فضای کار، مفهومی محدود به ابعاد و اعداد نیست. در این مطلب قصد داریم اهمیت انتخاب فضای کار را با هم بررسی کنیم. همراه هاوش باشید.

  • کجا باشیم؟

فاصله محل کار تا خانه اعضای تیم یک مسئله مهم است. توجه داشته باشید که در هر حالتی باید مراقب میزان بهره‌وری تیم خود باشید. پس اگر در انتخاب فضای کار جایی دور از خانه اعضای تیم را انتخاب کنید، هم باید هزینه بیشتری بپردازید و هم بهره‌وری تیم کاهش پیدا می‌کند. خستگی حاصل از طی مسیرهای طولانی، دشمن شما و اعضای تیمتان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: چه نوع کسب و کارهایی مناسب فضای کار اشتراکی هستند؟

  • در انتخاب فضای کار باید به چه زیرساخت‌هایی توجه کرد؟

بسته به نوع فعالیتی که قرار است استارتاپ شما انجام دهد، زیرساخت‌های شما ممکن است متغیر باشد. برای مثال، استارتاپ‌های صنایع خلاق لازم است فضایی آرام داشته باشند و امکاناتی از قبیل اینترنت پرسرعت در اختیارشان باشد. در سوی دیگر، برخی از استارتاپ‌های صنعتی نیازمند کارگاه‌هایی بزرگ با تجهیزات پیشرفته هستند.

بیشتر بخوانید: فضای کار اشتراکی مناسب چه استانداردهایی دارد؟

یکی از مسائل مهمی که در انتخاب فضای کار می بایست مورد توجه قرار داد، تهویه و نورگیری و مناسب بودن فضاست. فضای کار باید طوری باشد که اعضای تیم تان در آن احساس راحتی داشته و انگیزه های آنها بدلیل شرایط بد کشته نشود.

انتخاب فضای کار

انتخاب فضای کار

  • اختصاصی یا اشتراکی؟

شاید این مهم‌ترین سوالی است که در انتخاب فضای کار باید به آن توجه داشت. مزیت فضای کار اختصاصی این است که آزادی عمل بیشتری به شما می‌دهد، اما معایب زیادی نیز به همراه دارد. برای مثال، هزینه بیشتری به همراه دارد. خودتان مسئول تامین تمام لوازم مورد نیازتان هستید. تامین برخی از زیرساخت‌های آن نیازمند مجوزهای مختلف است و هزار و یک جور دردسر دیگر. با این حال، باز هم نمی‌توان به صورت قطعی استفاده از فضای کار اشتراکی را تجویز کرد. همه چیز به نوع استارتاپ شما بستگی دارد. با این حال، اگر امکان استفاده از فضای کار اشتراکی را دارید، پیشنهاد ما هم همین است.

اگر قرار است از فضای کار اشتراکی استفاده نمائید بسیار اهمیت دارد که افراد حاضر در محیط اشتراکی در حوزه های مشابه مشغول به فعالیت باشند. زیرا این مسئله موجب هم افزایی، تبادل اطلاعات و گسترش دامنه همکاری بین اعضای تیم ها می شود که خود نوعی نقطه مثبت در جهت موفقیت است.

بیشتر بخوانید: فضای کار اشتراکی چیست؟ آیا در ایران هم فضای کار اشتراکی داریم؟

  • آیا همه راضی هستند؟

هر یک از اعضای تیم شما ممکن است به دلیلی با کار کردن در فضای کاری مد نظر شما موافق نباشد. ممکن است مثلاً با کمبود آفتاب در آن فضا مشکل داشته باشد و انرژی مثبتی از آن دریافت نکند. باید رضایت تمام اعضای تیم را در نظر گرفت و اگر تغییری قابل اعمال است، آن را ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: فضای کار اشتراکی برای چه کسانی مناسب است؟

بیشتر بخوانید: شخصیت‌های سازگار با فضای کار اشتراکی چگونه هستند؟

  • انتخاب این فضای کار وجهه استارتاپ شما را چگونه نشان می‌دهد؟

شاید به عقیده بسیاری این مورد چندان مهم نبوده و اولویت بسیار پایینی نسبت به سایر سوالات داشته باشد. اما نباید فراموش کنید که استارتاپ شما از روز اول باید خودش را نشان بدهد. درست است که اجاره کردن یک فضای کار ایده‌آل هزینه زیادی به همراه خواهد داشت؛ اما اگر به بازدهی استارتاپ خود ایمان دارید، این را یک سرمایه‌گذاری بدانید. برای جلب نظر سرمایه‌گذاران، بسیار مهم است که چه تصویری از استارتاپ خود ارائه می‌دهید. تنها مسئله، مدیریت هزینه‌ها است. این مسئله را هم می‌توان با تقسیم فضا بین چند استارتاپ دیگر یا انتخاب فضای کار اشتراکی با ظاهر و موقعیت مکانی خوب، تا حد زیادی رفع کرد.

فضای کار اشتراکی چیست ؟

فضای کار اشتراکی یا کوورکینگ اسپیس (coworking space) تعریفی است که به تازگی خیلی زیاد درباره آن میشنویم و اما در حقیقت تعریفی که میتوانیم از آن ارائه کنیم خیلی دشوار نیست. فضای کار اشتراکی، نوعی محیط کاری مشترک است که در آن  اشخاص، که میتوانند فریلنسرها یا تیم‌های استارتاپی، یا هر شخص متخصصی در هر زمینۀ کاری با ارزش های مشترک و فعالیت های مستقل کنار هم جمع شوند تا در محیط کاری‌ یکسان و با فضای جذاب، فعالیت‌های خود از جمله همکاری در انجام یک استارتاپ یا پروژه ایی مستقل را پیش ببرند. که استفاده از شرایط و امکانات باعث کاهش هزینه و افزایش بازدهی کار آنها میشود.

وقتی یک استارتاپ یا یک فریلنسر فضای کار اشتراکی را به عنوان محل کار انتخاب می‌کند دیگر نیازی به هزینه های اضافی برای تجهیزات اداری و اجاره ندارد. هرچند این تنها دلیل انتخاب چنین فضاهایی برای کار نیست. فضای کار اشتراکی باعث ارتباط و شبکه‌سازی بین افراد مختلف که در بین آنها دوستان، همکاران، مشتریان و حتی سرمایه‌گذاران جدید هم وجود دارد. این ارتباط و اشتراک‌گذاری تجربه‌ها با دوستان جدید مزیتی است که در محیط‌های کاری ثابت خیلی محدود است.

مزایای استفاده از فضای کار اشتراکی چیست؟

یکی از پررنگ ترین مزیت فضای کار اشتراکی صرفه جویی در هزینه ها است. وقتی عده ای از اشخاص و گروه های مختلف از تجهیزات مشترک استفاده می کنند، خواه ناخواه هزینه دفتر مجزا پرداخت نمی کنند، افزون بر کم بودن هزینه میتوانیم به کم شدن دغدغه های عملیاتی مثل تامین میز ،صندلی و اینترنت به عنوان مزیت اشاره کنیم که به خصوص در اکوسیستم استارتاپی و کارآفرینی بسیار مهم است.

نکته مهم تر این است که کسانی که در فضای کار اشتراکی مستقر هستند با همدیگر تعامل و به اصطلاح شبکه سازی دارند و می‌توانند از دغدغه‌ها و چالش‌های یکدیگر باخبر شوند. خیلی وقت‌ها در تیمتان نیروی فنی، طراحی یا بازاریابی ندارید و می‌توانید از بقیۀ تیم‌ها یا فریلنسرها کمک بگیرید.

همین طور به‌خاطر گستردگی افرادی که در فضاهای کار اشتراکی حضور دارند می‌توانید از رویدادهای مختلفی که برگزار می‌شود مطلع بشوید و یکی دیگر از جذابیت ها میتواند این باشد که رایگان در رویدادهای داخلی و یا با تخفیف در رویدادهای همکاران شرکت کنید.

همین طور فضاهای کار اشتراکی ارتباطات زیادی با بقیه کسب‌و‌کارها و سازمان‌های دولتی و خصوصی دارند؛ و شما هم می‌توانید از این ارتباطات برای برندسازی کسب و کارتان استفاده کنید.

یکی دیگر از مزیت های فضای کار اشتراکی وجود مربیان و مشاوران داخلی و خارجی است که  در حالت عادی شاید دسترسی به آن ها مشکل باشد و میتوان با صرفه جویی در زمان با مربیان برجسته صحبت و از آنها مشاوره بگیرید.

علاوه بر این، کنار هم جمع شدن نیروهای جوان دارای ایده های جدید و انرژی بالا باعث افزایش انگیزه و انرژی شما می شود.

و در آخر

آیا می­دانستید که نورپردازی، دما، رطوبت و سروصدا، عوامل بسیار مهمی هستند که به صورت غیرمستقیم بر بهره‌­وری شما تأثیر می­گذارند؟ بعضی مکان­‌ها برای راحت کار کردن زیادی گرم یا سردند، یا بعضی دیگر پراز همهمه هستند.

جالب است بدانید که برای آگاهی از این شرایط افراد به سراغ تکنولوژی رفته‌اند و از ابزارهایی مثل Luxafor Meteo استفاده می‌کنند. این گجت کوچک، برای ارزیابی نور مناسب، گرمایش یا سرمایش مطلوب، سطح رطوبت و دی‌اکسیدکربن سالم، کاربرد دارد. حتی می‌‎توانید از بین میزهایی که در دسترس هستند، با دقت بهترین میز را برای خود انتخاب کنید، جایی که بتوانید به دور از سروصدا، بهترین نور و کیفیت هوا برای تمرکز روی کارهایتان را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *