خلاصه مطلب
منظور از HEO چیست؟
در زمینه سئو عموما بر روی محتوای سایت و منحصر بفرد بودن آن کار می شود، اما در HEO به بهینه سازی ظاهر سایت و چیدمان آن پرداخته می شود. اگر بر روی طراحی یک سایت کار می کنید و یا کسب و کار اینترنتی دارید و می خواهید به سایتتان رونق دهید باید بدانید که اهمیت HEO در این زمینه به اندازه SEO بسیار زیاد بوده و باید به آن توجه شود. اصطلاح HEO مخخف کلمات Human Experience Optimization به معنای بهینه سازی تجربه کاربری بوده و در میان طراحان سایت به تجربه بهینه سازی چیدمان سایت معروف است. به همان اندازه که در بهینه سازی و رونق سایت خود به قوانین و اصول سئو اهمیت می دهید، باید از اصول هئو نیز بهره گیری کنید تا امتیاز بهتری در گوگل بدست آورید، زیرا برای گوگل کاربر پسند بودن محتوای سایت و به طور کلی نیاز کاربر اولویت دارد، پس باید وب سایتی که طراحی می کنیم برای کاربر بهینه باشد.
همانطور که از نام آن پیداست “بهینه سازی چیدمان سایت” یا همان هئو نحوه صفحه آرایی، چیدمان عکس و متن در کنار هم، استفاده از رنگ های مناسب، انتخاب فونت های مناسب، به کار بردن عنوان های جذاب و مسائلی از این قبیل را در بر می گیرد، علت اصلی اهمیت چیدمان سایت دانش روانشناسی است که می گوید ما انسان ها در مواجهه با جسم، فرد، عکس و یا مطلب خاصی ابتدا به ظاهر آن توجه می کنیم به همین دلیل طراحان می بایست علاوه بر مسائل سئویی مانند به کار بردن کلمات کلیدی، لینک ها و محتوا به زیبایی صفحه و چیدمان آن نیز دقت داشته باشند به صورتی که صفحه وب سایت برای کاربر خسته کننده یا گیج کننده نباشد و در مقابل باید به گونه ای طراحی شود که برای افرادی که وارد صفحه مورد نظر می شوند جذاب و دعوت کننده باشد و با رنگ های آزار دهنده یا متن های خشک و طولانی باعث نشود کاربر به سرعت صفحه را ترک کند. بنابراین اگر می خواهید سایت پربازدید داشته باشید و یا یک طراح سایت حرفه ای باشید باید به این نکات مهم و حساس توجه داشته باشید.
تفاوت Heo و Seo سایت:
در حال حاضر شرکت cpardaz بر این باور هست که شما با اصطلاح SEO (بهینه سازی موتورهای جستجو) آشنا هستید و اهمیت پیروی از آن برای بهبود موقعیت خود در صفحات نتیجه موتورهای جستجو را درک می کنید. با این حال، اصطلاح کمتر رایج که ممکن است با آن آشنا نباشد HEO می باشد.
در علم سئو به محتوای سایت وارتباط و بهینه سازی محتوای آن پرداخته می شود این در حالیست که در هئو به علم طراحی سایت ونکات ظاهری و ساختاری یک سایت پرداخته می شود و در واقع تنها عاملی است که کاربران را به غالب گرافیکی سایت جذب می نماید .اما باید بدانیم که هئو در کنار رعایت موارد سئو است که معنا و مفهوم پیدا میکند تا هم طراحی سایت و هم محتوای آن برای کاربران جذاب باشد .
تاثیر فوق العاده Heo بر روی بازاریابی محتوا و بهینه سازی وب سایت :
در گذشته معمولا مهم ترین عامل برای بازاریابی محتوا سئو بود و تلاش بر این بود که در محتوای تولید شده برای یک سایت تعداد کلمات کلیدی دقیقی به کار رود و نکات این چنینی در محتوا رعایت شود اما امروزه تمرکز اصلی موتورهای جست و جو بر روی کاربرانی است که وارد وب سایت شما می شوند و به همین دلیل شما باید نهایت تلاش خود را به کار گیرید تا بتوانید رضایت آن ها را جلب کنید، این جاست که تاثیر Seo و Heo تقریبا به یک اندازه مشاهده می شود و شما می توانید ببینید که Heo چقدر در دنیای بازاریابی دیجیتال امروزی مهم است. ما گفتیم که تاثیر Seo و Heo تقریبا یکسان است اما چگونه؟ امروزه موتورهای جست و جو روش هایی را به کار می گیرند که رضایت کاربرانی که وارد وب سایت شما می شوند تا از محتوای مشخصی بازدید کنند سنجیده می شود، در صورتی که شما نتوانید در زمینه Heo موفق عمل کنید کاربرانی که وارد وب سایت شما می شوند از محتوای شما راضی نخواهند بود چرا که این محتوا نتوانسته است که آن ها را به خود جذب کند بنابراین این جاست که شما متوجه می شوید که باید حتما به Heo توجه ویژه ای داشته باشید.
منظور از اصول HEO چیست؟
– رعایت فونت ها و سایزهای تمامی متن ها و نوشته ها
– استفاده از عکس هایی که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند
– استفاده از رنگ های مناسب و جذاب با توجه به زمینه فعالیت سایت
– داشتن منو ساده و قرار گرفتن آن در سمت راست برای سایت های فارسی و همچنین در سمت چپ برای سایت های انگلیسی
– سایت باید به صورت کاملا واکنش گرا طراحی شود
– طراحی پارالاکس
– داشتن هدر مناسب
– کاهش زمان بارگذاری که یکی از فاکتورهای مهم برای گوگل می باشد، پس حتما اندازه تصویر را بهینه کنید
– استفاده از طرح های ساده
– صفحه آرایی و چیدمان سایت
– آسان بودن مراحل خرید
– دسته بندی مطالب و درج خلاصه آنها
– لینک دهی صحیح در داخل سایت
یک نکته مهم برای رعایت Seo و Heo در کنار هم:
توجه داشته باشید که شما باید از Seo و Heo در کنار هم استفاده کنید، در صورتی که سعی داشته باشید به تنهایی از سئو استفاده کنید نمی توانید کاربران خود را راضی کنید و در صورتی که سعی کنید به تنهایی از Heo استفاده کنید هم نمی توانید در لیست موتورهای جست و جو بالا بیایید. شاید در ابتدا گمان کنید که رعایت هر دو Seo و Heo در یک محتوا کار سخت و حتی غیر قابل انجامی باشد ولی باید بدانید که می توانید با کمک افراد حرفه ای در این زمینه این کار را به راحتی انجام دهید. یک نکته بسیار مهم که می توانید در Seo و Heo در کنار هم استفاده کنید این است که سعی کنید از تصاویر مختلف هم در محتواهای خود استفاده کنید. استفاده از تصاویر با کیفیت و بهینه سازی شده علاوه بر این که تاثیر بسیار زیادی بر روی سئوی محتوای شما دارد باعث می شود تا کاربران نیز از مطالعه محتواهای شما خسته نشوند. شما می توانید با استفاده از تصاویر جذاب و با کیفیت در Seo و Heo به صورت همزمان موفق شوید
نمات موثر هنگام پیاده سازی HEO سایت:
_ صفحه آرایی و چیدمان مناسب عناصر در صفحه
_ استفاده از عکس و تصویر های مناسب
_ انتخاب رنگ و فونت خوانا و زیبا
_ طولانی نبودن عناصر صفحه سایت
_ داشتن خلاصه ای از مطالب
_ انتخاب هدر مناسب
_ درج تاریخ برای اخبار و مطالب
ر ادامه 10 نکته مهم را به شما خواهیم گفت که بهراحتی و به کمک آن بتوانید سایت موردعلاقه کاربران باشید و به معنای بهتر، بهینه سازی سایت برای کاربران (Human Experience Optimization) را انجام دهید. ویا از افزونه های ما در وبسایت استفاده کنید .
1. کنجکاوی کاربرانتان را برانگیزید
همه انسانها کنجکاو هستند. ما هم قصد داریم سایتی برای کاربران بسازیم که بیشترین تأثیر را روی آنها بگذارد. برای این کار در ابتدا فقط چند ثانیه فرصت دارید! نگاه اول کاربر به سایت فرصت طلایی برای جذب کاربر است. با ورود به هر سایت کاربر نمایه اولیه سایت را میبیند. نمایه اولیه سایت شامل هدر، جملات کلیدی و اسلایدر میشود. حافظه تصویری انسان بسیار دقیق است و جذب چیزهای زیبا میشود. برای اینکه در نگاه اول کاربران جذب سایت شوند عکسها به شما کمک میکنند. عکسهای با کیفیت و جذاب انتخاب کنید. هدر زیبایی بسازید که عکسهای خیرهکننده ای دارد. باید برای این قسمت حساسیت زیادی به خرج داد زیرا خوشسلیقگی شما در سایت به معنای خوشسلیقگی شما در خدماتی است که ارائه می دهید.در چنین شرایطی کاربر برای دیدن بقیه سایت کنجکاو میشود و مطمئناً اگر بتوانید در هر صفحه عکسهای زیبایی قرار دهید، آنها را بیشتر به سایت علاقهمند کردهاید.بعد از تصاویر نوبت به جملات میرسد. باید کاربر بعد از ورودش به سایت به راحتی متوجه شود که این سایت در چه زمینهای فعالیت میکند ولی این موضوع علاوه بر عکس مرتبط به کسبوکار، نیازمند یک توضیح متنی هم هست.منظور از توضیح متنی این نیست که در همان لحظه ورود پاراگرافی طولانی در رابطه با کارتان بنویسید! جملهای تبلیغاتی و جذاب کافی است. همین یک جمله باعث میشود تا خود کاربر به دانستن بیشتر در مورد کار شما کنجکاو شود و در سایت به دنبال جواب سؤالات خود بگردد.
2. به کاربران نشان دهید که کارتان را بلد هستید
از نمونه کارهای خود تصاویر و توضیحات کافی داشته باشید. نمونه کار یعنی شما کارتان را بلدید. خدمات شما هر چیزی که باشد باز هم میتوانید برای این قسمت اطلاعات کافی برای کاربران قرار دهید. سایتهای فروشگاهی با صفحه محصولات، و سایتهای خدماتی مثل سایتهای شرکتی و دکوراسیون داخلی با ایجاد صفحه نمونه کارها، میتوانند در یک صفحه تمام چیزی که کاربر شما را به مشتریتان تبدیل کند را فراهم کنند.با ایجاد چنین صفحه ای HEO سایت یا به زبان سادهتر علاقهمندی کاربران به سایت بیشتر میشود.بیشتر بخوانید: چگونه صفحه درباره ما تاثیرگذار بسازیم؟
3. کاری کنید که محتوای سایت خوانده شود
باز هم با این سؤال شروع میکنم که آیا فقط قصد کسب درآمد دارید یا رضایت مشتری هم اهمیت دارد؟HEO سایت شما را به سود میرساند نگران نباشید. اما محتوا باید برای کاربران تولید شود نه گوگل! تمام سیاست شرکت عظیمی همچون گوگل همین است که خدماتی ارائه دهد که مردم رضایت داشته باشند و اعتمادشان را نسبت به او از دست ندهند. شما هم همین کار را بکنید. محتوای مفیدی که منحصربهفرد، جامع، خوانا و روان است و در آخر نکات سئو هم در آن رعایت شدهباشد، HEO هر سایتی را به میزان قابلتوجهی افزایش میدهد. هر کسبوکاری اصطلاحات تخصصی خودش را دارد که عدهای با این اصطلاحات آشنا هستند و بسیاری دیگر حتی این اصطلاحات را نشنیدهاند. برای این که رضایتمندی همه کاربران را به دست آورید باید برای هر دو دسته آماتور و حرفهای محتوای اختصاصی داشته باشید. میتوانید محتوای سادهتر تولید کنید و در عین حال کلمات تخصصی و انگلیسی را در کنارش در پرانتز قرار دهید، به این صورت کاربرانی که اطلاعات کمتری دارند هم با این اصطلاحات آشنا میشوند.متنها باید طوری باشند که کاربر را ترغیب به خواندن کند و آنها حس کنند که اگر محتوای سایت را نخوانند، چیزی را از دست دادهاند. اگر قصد دارید راجع به مطلبی بنویسید که اطلاعات زیادی در رابطه با آن ندارید، ولی سایتی را می شناسید که در رابطه با آن موضوع بهطور کامل توضیح داده است، دلیل نمی شود که آن مطلب را در صفحات سایت خود کپی کنید! باید برای تهیه آن مقاله، برداشت خود از آن محتوا را با نگارشی دیگر و حتی اضافه کردن موارد بیشتر بنویسید، در غیر این صورت به سئو سایت خود صدمه نیز خواهید زد.بیشتر بخوانید : چطور محتوایی بنویسیم که افراد واقعاً آن را بخوانند.
4. کاربران سایت خود را حفظ کنید
این موضوع با رعایت 3 مورد انجام میشود که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم:
– اعتماد مشتری را جلب کنید
اینکه پس از استفاده از یک شامپو و یا یک روغن، باز هم از همان نوع خریداری میکنیم، دلیلش اعتماد به آن برند است. این شرایط در مورد وبسایتها هم صدق میکند. هدف برای جلب اعتماد، فقط ارائه یک محصول یا خدمت به مشتری نیست، بلکه باید به آنها خدمات مربوط پشتیبانی نیز بدهیم. ارتباط تلفنی با کاربران و یا گفتگوی آنلاین در سایت، بسیار به جلباعتماد کاربر و در نتیجه به افزایش HEO کمک خواهد کرد. اینکه به سوالات کاربران با صبر و حوصله پاسخ داده شود و حتی بعد از فروش محصول یا ارائه خدمات باز هم با آنها ارتباط داشته باشیم، روشی بسیار مؤثر در افزایش تعداد کاربران است.بیشتر بخوانید: 7 روشی که میتوانید با آنها مشتریان ثابت بیشتری جذب کنید.
-امنیت سایت را برای حفظ اطلاعات خود و کاربران در نظر داشته باشید
سایتهای فروشگاهی اطلاعات مهمی مثل اطلاعات حسابهای بانکی را از کاربران دریافت میکنند. برای آن که کاربران نگرانیای بابت خرید آنلاین نداشته باشند، باید از پروتکل SSL استفاده کنند.
سایتهای فروشگاهی به دلیل داشتن درگاههای بانکی به راحتی به اطلاعات حساب بانکی کاربران خود دسترسی پیدا میکنند، به همین دلیل استفاده از SSL بسیار اهمیت دارد، زیرا کاربران متوجه میشوند که شما سایت امنی برای خرید هستید و اطلاعات حساب بانکی آنها غیرقابلدسترس خواهد بود.
-با کاربران صادق باشید
آن چه که به عنوان خدمات خود برای کاربران توضیح میدهید باید با آن چه که انجام میدهید یکی باشد. مثلاً سایتی که فروش آنلاین لباس انجام میدهد عکسی زیبا از لباسها بگذارد و در رابطه با جنس و سایز و مشخصات لباس توضیحاتی بنویسد که مشتری کاملاً ترغیب به خرید شود. مشتری هزینه لباس را که قیمت کمی هم نیست به صورت آنلاین پرداخت میکند و منتظر رسیدن لباس به درب منزل میشود. بعد از سفارش و تحویل لباس به مشتری، لباس با جنسی که کیفیت بسیار پایینی دارد به دستش میرسد. این موضوع باعث میشود که این کسبوکار تنها برای مدت کوتاهی بتواند فعالیت کند و تأثیر خوبی روی نظر کاربران سایت نمیگذارد.مثلا تا به حال برایتان پیش آمده است که در قرعهکشی شرکت کرده باشید، ولی روزی که قرار بوده قرعه کشی انجام شود خبری از جایزه نشود؟این کاری است که بسیاری از سایتها و کسبوکارها برای جذب مشتری انجام میدهند و در آخر هم خبری از جایزه نیست! این کار باعث میشود شما به عنوان شرکتی که فقط به سود خود فکر میکند در ذهن بمانید. پس کاری را به کاربران وعده دهید که واقعاً از پس آن بر میآیید.
5. محصولاتی که ارزش خرید دارند را بفروشید
محصولات و خدماتی که ارائه میدهید برای چه دسته از افرادی است؟ آیا خودتان اگر به آنها احتیاج داشتید با این قیمت آن را تهیه میکردید؟خود من بارها شده در سایتها محصولاتی را دیدهام و حتی قصد خرید داشتهام، اما با دیدن قیمتهای عجیب و غریب آنها سایت را بستهام و در سایت دیگر به دنبال چیزی که احتیاج داشتم گشتهام. احتمالا این شرایط برای خود شما هم پیش آمده است ومیتوانید کاربران را درک کنید. باید قیمت واقعی را در سایت قرار دهید و هزینههای دیگر را در فروش محصولات خود جبران نکنید. اگر قیمتهای خوبی داشته باشید مطمئن باشید باز هم به سراغ شما میآیند و HEO باورنکردنی را در این قسمت تجربه خواهید کرد.
6. بهراحتی قابلدسترس باشید
اسم مناسب و دامنه مناسب برای سایت بسیار اهمیت دارد. دامنهای انتخاب کنید که کاملاً مشخص باشد که چگونه به صورت فارسی یا انگلیسی نوشته میشود. حروف انگلیسی به دلیل تلفظهای مختلف و در در صورت اشتباه، بهراحتی میتواند کاربر را به سایتی دیگر ببرد. این موضوع یعنی دسترسی به سایت شما دشوار است و کاربرانتان را از دست میدهید. علاوه بر این نام مناسب باعث میشود بهتر در ذهن بمانید و هر جا به خدمات شما نیاز شد به راحتی شما را به خاطر میآورند.نکته دیگری که برای در دسترس بودن سایت حائز اهمیت است، انتخاب هاست و یا سرور اختصاصی است. فضای ابریای که به عنوان هاست یا سرور از شرکتی خریداری میکنید باید از نظر سرویسدهی مطمئن باشد، بهطوری که هیچگاه سایت شما از دسترس خارج نشود و یا به اصطلاح down نشود. اگر کاربر با سایتی که down شده مواجه شود، ممکن است تصویر ذهنیاش از سایت شما به یک سایت خراب و یا مشکلدار تبدیل شود. در نتیجه حتما در انتخاب و خرید فضای ابری مورد نیاز برای سایت خود حساسیت به خرج دهید تا با چنین مشکلاتی روبرو نشوید.
7. به گرافیک سایت توجه کنید
نمیتوان تأثیر قالبهای زیبا و رنگبندی را نادیده گرفت. اگر قصد داشتید شرکتی تأسیس کنید و بدون هیچ سایتی کار کنید، حتماً برای ظاهر شرکتتان نیز برنامهریزی میکردید تا به مشتریان خود منحصربهفرد بودنتان را نشان دهید. حالا هم باید همین کار را انجام دهید، زیرا تفاوت شما با رقیبانتان اینگونه آشکار میشود.قالب سایت نیازمند نظم و ترتیب به صورتی است که کاربر با ورود به سایت احساس سردرگمی نکند. قالب سایت باید زیبا باشد، اما باید بدانید که قالب های گرافیکی می تواند به سرعت سایت صدمه بزند و باعث سنگین شدن آن شود. به جای استفاده از قالب های سنگین و یا استفاده از یک صفحه سفید، از قالبی استفاده کنید که گرافیک کمتری دارد ولی در عین حال زیبا است.فضاهای خالی و بیهوده نیز سایت را بسیار زشت می کند. علاوه بر نسخه دسکتاپ این مسئله را در موبایل و تبلت نیز بررسی کنید (ریسپانسیو بودن).منوی سایت مهمترین قسمتی است که دسترسی به دیگر بخشها را فراهم میکند. ابعاد درست منوها، محل مناسب قرارگیری آنها و رنگ هماهنگشان با دیگر قسمتهای سایت، همگی میتواند زیبایی سایت و علاقهمندی کاربران را افزایش می دهد. رنگ بندی منوها نیز باید به نحوی باشد که یک هارمونی زیبا با دیگر قسمتهای سایت بهوجود آورد. هر رنگ تأثیر متفاوتی دارد که با شناخت آن ها می توان تأثیر سایت را بر مخاطب چند برابر کرد. مطلب انتخاب رنگ مناسب برای سایت بهطور جامع تری به این موضوع پرداخته است که پیشنهاد می کنیم آن را هم مطالعه کنید.فونت مناسب نیز بسیار تأثیرگذار است. فونتهایی که مخصوص تیتر بوده و یا فونتهایی که فانتزی و شلوغ هستند را، برای متنهای خود انتخاب نکنید، این کار باعث میشود کاربران از خواندن مطالب فرار کنند و آن را تا انتها مطالعه نکنند.
8. فرایند ثبت سفارش را برای کاربر آسان کنید
کاربران باید بتوانند با چند کلیک ساده به راحتی سفارش خود را ثبت و خرید خود را نهایی کنند. سایتهایی که فروش آنلاین دارند باید به این نکته بسیار توجه کنند. قرارگیری دکمههای سبد خرید و ثبت سفارش در جای مناسب و حتی انتخاب رنگ مناسب برای این دکمهها، در فروش سایت بسیار تأثیر خواهد گذاشت. نمونه این موضوع را در cpardaz میبینید، هر دکمهای که به خرید مربوط است با یک رنگ و شکل دیگر طراحی شده و همین روش باعث میشود چشم کاربر به دنبال این رنگ بگردد. صفحاتی که مربوط به ثبت سفارش است، باید ساده باشد و نیاز به ثبت نهایی نداشته باشد. هر چه قدر این عملیات برای کاربر سریعتر انجام شود، سایت دوست داشتنیتری طراحی کردهاید.
9. ایجاد قابلیت ورود به سایت با حساب کاربری گوگل را فراموش نکنید
کاری کنید که کاربر در سایت شما عضو شود. اضافه کردن پنجرهای که قابلیت ورود به سایت با حساب کاربری گوگل را برای کاربر مهیا میکند باعث میشود زودتر و راحتتر در سایت عضو شود یا به حساب کاربری خود وارد شود.حساب کاربری فقط با یک بار پر شدن توسط کاربر همیشه در سایت باقی خواهد ماند و کمک میکند که کاربر در هنگام خرید با سرعت بیشتری بتواند سفارشها را ثبت کند. علاوه بر این روی سئو سایت نیز تأثیرگذار است، زیرا گوگل میفهمد که سایت شما اعضای زیادی دارد. قطعاً گوگل به سایتی که روزانه تعداد زیادی ورودی با حساب گوگل دارد، توجه ویژهای نشان میدهد و این سایت را به عنوان سایت مرجع در نظر میگیرد.
10. به لینک سازی داخلی اهمیت دهید
لینکهای داخلی در بالا بودن HEO بسیار تأثیر خوبی دارد. این کار باعث میشود کاربر مطالب و محصولات مرتبط را کنار هم ببیند و در نتیجه با این کار اطلاعات جامعتری از سایت دریافت کند. مثلاً با مطالعه مطلبی که در حال خواندنش است، اگر لینک مرتبطی ببیند، امکان مطالعه آن لینک نیز بالا میرود. با همین روش ساده میتوان کاربر را بیشتر در سایت نگه داشت و از طرفی به سئوی سایت نیز کمک کرد.رعایت مجموعه نکاتی که گفته شد، علاوه بر اینکه شما را در دید کاربر دوستداشتنی نشان میدهد، شانس دیده شدنتان را نیز برای موتورهای جستجو افزایش خواهد داد.