طراحی سایت یا ایجاد صفحه در شبکه‌های اجتماعی؟ کدامیک بهتر است؟

طراحی سایت یا ایجاد صفحه در شبکه‌های اجتماعی؟ کدامیک بهتر است؟

سایت یا شبکه های اجتماعی بسیاری از فروشندگان کالا و خدمات از خود سؤال می کنند که برای فروش محصولاتی که قرار است آن را در سایت یا شبکه‌های اجتماعی به مشتریان خود عرضه کنند کدام روش در عصر تکنولوژی و اینترنت بهتر است و مشتریان زیادی را جذب می کند؛ آیا ایجاد صفحه در بستر شبکه های اجتماعی بهتر است یا طراحی سایت؟ برای پاسخ به این سؤال در ادامه مطلب ما را در مقاله طراحی سایت یا ایجاد صفحه در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارتان کدامیک بهتر است در همیار توسعه همراهی کنید.

  • برای رونق کسب و کار اینترنتی ایجاد صفحه اجتماعی بهتر است یا وب سایت؟
  • فروش کالا و خدمات از طریق ایجاد صفحه اجتماعی بهتر است یا وب سایت؟
  • مالکیت شما در شبکه های اجتماعی و وب سایت به چه صورت است؟
  • هزینه تبلیغات و بازاریابی در شبکه های اجتماعی به چه صورتی محاسبه می شود ؟

فروش کالا و خدمات از طریق سایت یا شبکه‌های اجتماعی

سؤالی که در همان ابتدا پیش می آید این است که فروش کالا و خدمات در شبکه های اجتماعی بیشتر است یا وب سایت؟ قبل از هر چیزی به این نکته توجه داشته باشید که شما برای معرفی کسب و کار اینترنتی خود نیاز به تبلیغات و بازاریابی و ایجاد یک صفحه اجتماعی یا طراحی سایت بهینه شده برای معرفی محصولات خود و برقراری ارتباط با آنها دارید که در این زمینه استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای تبلیغات و استفاده از ظرفیت وب سایت بهینه شده برای بازاریابی محتوا از سؤالات رایجی است که بسیاری از صاحبان بنگاه های اقتصادی و تازه کار که هیچگونه شناختی از بازاریابی اینترنتی و همچنین روش های تبلیغاتی در بستر اینترنت ندارند از خود برای کسب درآمد و رسیدن به اهداف تعیین شده خود می پرسند.

ما در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که برای فروش کالا و خدمات خود بهتر است چندین صفحه اجتماعی برای تبلیغات و بازاریابی داشته باشید یا با استفاده از یک طراح حرفه ای یک وب سایت مطمئن و بهینه سازی شده برای خود طراحی و پس از راه اندازی وب سایت خود از ظرفیت شبکه های اجتماعی و سایر سایت های نیازمندی های اینترنتی و ارسال ایمیل گروهی و سایر روش ها بازدید خود را افزایش و با استفاده از بازاریابی محتوایی سایت تان را در مسیر درست برای جلب نظر بازدیدکننده و مشتری واقعی طی کنید و به این نکته نیز توجه داشته باشید که نظر شخصی من این است که شبکه های اجتماعی تنها در صورتی می توانند کارساز باشند که صداقت پیشه کنند و تبلیغات و بازاریابی شما تنها در صوتی تأثیرگذار خواهد بود که شما وب سایتی بهینه سازی شده داشته باشید که البته در این زمینه صاحب نظران بر این اعتقادند که راه اندازی یک یا چندین صفحه اختصاصی در بستر شبکه های اجتماعی شما را بی نیاز از طراحی وب سایت بهینه سازی شده می کند که با بازاریابی محتوا در همان صفحه می توان به مشتریان جدیدی دست پیدا کرد؛ ولی آنچه مسلم است این است که من با بازاریابی در بستر شبکه های اجتماعی مخالف هستم و تجربه شخصی من در این زمینه به من می گوید که ما صرفاً می توانیم از شبکه های اجتماعی مختلف برای بیان تبلیغات و همچنین بازاریابی محتوایی استفاده کنیم.

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی در اینستاگرام؛ خوب یا بد؟

سایت یا شبکه اجتماعی

همانطور که می‌دانید در سال‌های اخیر گرایش مردم به استفاده از شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده و ساعت‌های زیادی را در طول روز صرف گشت زدن در آن‌ها و تبادل اطلاعات از این طریق می‌کنند. در این میان یکی از شبکه‌های اجتماعی که بیشتر از بقیه مورد توجه قرار گرفته و از هر سن و قشری در آن فعالیت دارند، اینستاگرام است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است. پس به نظر می‌رسد که با راه‌اندازی کسب و کار اینستاگرامی یک بازار بزرگ در اختیارتان است و درآمد خوبی هم از آن خواهید داشت؛ اما بیایید این بازار بزرگ را کمی موشکافانه‌تر بررسی کنیم.

مزایای راه‌اندازی کسب و کار اینستاگرامی

حتماً خود شما هم با تعداد زیادی از پیج‌هایی که در اینستاگرام درآمد کسب می‌کنید، برخورده‌اید. مثلا پیج‌های فروش محصول، تبلیغات و… خب حالا ببینیم مزایای ایجاد کسب و کار در اینستاگرام چیست؟

کسب درآمد از اینستاگرام
  • استفاده از اینستاگرام رایگان است

سایت یا شبکه های اجتماعی

اگر سرمایۀ زیادی برای شروع یک کسب و کار اینترنتی ندارید، اینستاگرام بهترین راه حل برای شماست. عضویت در اینستاگرام و راه‌اندازی یک صفحۀ کاری کاملاً رایگان است و نیازی نیست برای آن هزینه پرداخت کنید.

  • کار کردن با اینستاگرام راحت است

پست گذاشتن در اینستاگرامی، مشاهده آمار و استفاده از سایر امکانات پروفایل‌های تجاری در اینستاگرام کار بسیار راحتی است و هر کسی که کار کردن با موبایل‌های هوشمند را بلد باشد از پس آن بر می‌آید. اگر قصد استفاده از قابلیت تجاری اینستاگرام را داشته باشید می‌توانید «راهنمای کامل استفاده از بیزینس پروفایل اینستاگرام» را در وبلاگ دیدوگرام بخوانید و کاملاً با آن آشنا شوید.

  • با یک بازاریابی درست، به خوبی دیده می‌شوید

همانطور که اشاره کردم تعداد بسیار زیادی از کاربران ایرانی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام فعالند؛ پس به نظر می‌رسد که دیده و شناخته شدن در اینستاگرام کار راحتی است. ولی عجله نکنید! درست است که اینستاگرام بازاری با مخاطبان هدف گسترده است، اما برای موفقیت در آن و جذب فالوورهای هدفمند که به مشتریان شما تبدیل شوند، لازم است نکاتی را بدانید و رعایت کنید. طبیعی است که هرچه تعداد فالوورهای شما افزایش پیدا کند، مشتری‌هایتان هم بیشتر می‌شود، برای همین توصیه می‌کنم حتماً مطلب «۸ دستور جادویی برای افزایش فالوور اینستاگرامتان» را بخوانید.

اما… این شبکۀ پرطرفدار معایبی هم دارد!

معایب راه‌اندازی کسب و کار اینستاگرامی

  • هیچگونه دسته‌بندی برای محصولات‌تان ندارید

قرار دادن محصولات در دسته‌های مشخص به کاربران کمک می‌کند که راحت‌تر محصول موردنظرشان را پیدا کنند؛ اما متاسفانه این امکان در اینستاگرامی وجود ندارد. حتی اگر تعداد محصولات شما زیاد باشد مخاطب باید کلی صفحه را بالا پایین کند تا بتواند چیزی را که می‌خواهد پیدا کند.

اینستاگرامی
  • امکان به‌روزرسانی محصولات را ندارید

قیمت کالاها و موجودی آن‌ها مدام در حال تغییر است و تغییر دادن آن‌ها در اینستاگرام وقت زیادی از شما می‌گیرد؛ به خصوص اگر محصولات شما زیاد باشند یا در حال گسترش کسب و کارتان باشید! در واقع همیشه باید پست‌های‌تان را آپدیت کنید. 

  • فرآیند پرداخت دشوار است

در خریدهای اینستاگرامی امکان اتصال به درگاه بانکی و پرداخت آنلاین وجود ندارد. اگر کسی بخواهد از صفحۀ اینستاگرام شما خریدی را انجام بدهد برای پرداخت باید ابتدا از شما شماره کارت بگیرد و بعد از کارت به کارت کردن وجه و ارائه رسید به شما سفارش خود را کامل کند. گاهی این پروسۀ پرداخت خرید آن‌قدر طولانی و سخت می‌شود که بسیاری از افراد از خیر آن می‌گذرند. حالا تصور کنید تعداد زیادی مشتری هم در طول روز داشته باشید؛ که انجام همۀ آن‌ها قطعا فرایندی دشوار است.

  • خطر فیلتر شدن همواره شما را تهدید می‌کند!

متاسفانه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که شب می‌خوابیم و صبح بیدار می‌شویم، می‌بینیم خبر فیلتر شدن فلان رسانۀ اجتماعی تیتر اول اخبار امروز است. حتی الان هم که دارم این مقاله را برای شما می‌نویسم خبرهایی از فیلتر شدن شبکۀ اجتماعی اینستاگرام به گوش می‌رسد. بعضی روزها این اخبار تکذیب می‌شوند و گاهی هم تایید؛ با این حال هیچ بعید نیست که اینستاگرام هم به زودی به سرنوشت تلگرام مرحوم دچار شود.

حالا اگر تنها راه درآمدی شما اینستاگرام باشد، با فیلتر شدن چه بلایی سر درآمدتان خواهد آمد!

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی با سایت یا فروشگاه اینترنتی

سایت یا شبکه های اجتماعی  اما

اگر می‌پرسید چه کسب و کارهایی به سایت نیاز دارند، این مقاله را مطالعه کنید. راه‌اندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی به لطف ظهور ابزارهایی مانند سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز دیگر کار مشکلی نیست و هر کسی با هر دانشی می‌تواند سایت خودش را به راحتی راه‌اندازی کند. ما مقالات زیادی در بلاگ راجع به راه‌اندازی سایت داریم که در زیر چند مورد از آن‌ها را می‌بینید:

 اما بیایید ببینیم کار با سایت یا فروشگاه اینترنتی چه مزایا و معایبی دارد.

مزایای داشتن سایت یا فروشگاه اینترنتی

فروش محصولات در فروشگاه اینترنتی و تبلیغ وب سایت یا ارائۀ خدمات از طریق سایت در مقایسه با شبکه اجتماعی اینستاگرام مزایایی دارد که در این‌جا به چند مورد مهم اشاره می‌کنم.

  • می‌توانید محصولات را دسته‌بندی کنید

بسته به نوع کسب و کاری که دارید، می‌تواند دسته‌های مختلفی برای انواع محصولات در نظر بگیرید. مثلاً اگر سایت فروش آنلاین لباس دارید می‌توانید دسته‌هایی مانند لباس مردانه، لباس مردانه و زیرشاخه‌هایی مانند شلوار، پیراهن، جوراب، تی‌شرت و … را برای محصولاتتان تعریف کنید. این کار هم مدیریت محصولات را برای شما ساده‌تر می‌کند و هم مشتری‌ها را در سایت شما نگه می‌دارد و خرید آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

  • به‌روزرسانی و مدیریت محصولات راحت‌تر است

در فروشگاه اینترنتی می‌توانید برای هر محصول موجودی معینی را مشخص کنید تا با هر خرید از تعداد آن موجودی کم شود و اگر به اتمام رسید پیامی مثل “محصول مورد نظر موجود نیست” روی سایت نمایش داده شود. همچنین بقیه اطلاعاتی مانند تخفیف را هم می‌توانید به‌صورت خودکار روی آن اعمال کنید.

  • امکان پرداخت آنلاین از طریق درگاه‌های بانکی وجود دارد

با وجود درگاه‌های پرداخت دیگر نیازی به پیگیری مبالغ پرداخت شده از سمت مشتری‌ها نخواهید داشت و همه‌چیز (از ساعت پرداخت گرفته تا مبلغ واریزی) در پنل کاربری که بانک‌ها در اختیارتان می‌گذارند واضح و مشخص است. علاوه‌ بر این مشتری‌ها هم دیگر مجبور نیستند که به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کرده و برای شما پول کارت به کارت کنند.

  • کاربران می‌توانند محصولات مورد نظرشان را جستجو کنند

اگر فروشگاه شما بزرگ باشد و محصولات زیادی را برای فروش در آن قرار داده باشید، پیدا کردن یک کالای خاص از بین آن همه محصول ممکن است کار سختی باشد. در این مواقع اگر وب‌سایت‌تان قابلیت جستجو داشته باشد کاربر به راحتی می‌تواند آن چیزی را که می‌خواهد، پیدا کند؛ در حالیکه در اینستاگرام مشتری برای پیدا کردن یک محصول خاص مجبور است همۀ پست‌ها را بررسی کند.

  • خطر فیلتر شدن رسانه شما را تهدید نمی‌کند (یا حداقل کمتر تهدید می‌کند)

خطر فیلترینگ بیشتر متوجه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی است و کمتر دیده شده است که فروشگاه اینترنتی دچار فیلترینگ شود. پس نیازی نیست شب که می‌خوابید نگران بسته شدن فروشگاه‌تان باشید.

چالش‌های داشتن سایت یا فروشگاه اینترنتی

راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی در یک سایت یا فروشگاه اینترنتی هم، چالش‌های خاص خودش را دارد. من این‌جا به دو مورد از این چالش‌ها اشاره کردم، اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

برای شروع باید هزینه پرداخت کنید

قیمت‌ها و تعرفه‌های طراحی سایت بسیار متفاوت است و نمی‌توانم به طور دقیق بگویم که برای راه‌اندازی یک سایت یا فروشگاه اینترنتی به چقدر سرمایه نیاز دارید. اما برای اینکه دید کلی نسبت به این مسئله پیدا کنید مقالۀ «بالاخره هزینه راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی چقدر است؟» را مطالعه کنید.

یک راه عالی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های طراحی سایت وجود دارد و آن چیزی نیست جز… ساخت سایت یا فروشگاه اینترنتی با استفاده از سایت ساز یا فروشگاه ساز! برای مطلع شدن از قیمت‌های طراحی سایت با این ابزار از صفحات زیر بازدید کنید:

  • زمان بیشتری طول می‌کشد تا شناخته شوید

کار شما با ساختن یک وب‌سایت تمام نمی‌شود؛ کار شما تازه شروع شده است و باید با یک برنامه بازاریابی خوب، تولید محتوای منظم و استفاده از تبلیغات اینترنتی سایت یا فروشگاه اینترنتی‌تان را تبلیغ کنید و سئوی آن را بهبود دهید.  این کار ممکن است در ابتدا کمی زمان‌بر باشد اما اگر از همان ابتدا وارد مسیر درستی شوید و استانداردهای لازم را در کارتان رعایت کنید، در آینده نگرانی راجع‌به جذب مخاطب و فروش محصولاتتان نخواهید داشت.

مالکیت صفحه‌تان در شبکه‌های اجتماعی

صفحه ای را که شما در شبکه اجتماعی به صورت رایگان ایجاد کرده اید و یا در موارد دیگر هزینه ای را برای خرید سرویس و تبلیغات پرداخت نموده اید مطابق با قوانینی که دارند در هر صورت به هر دلیلی می توانند صفحه شما را معلق و یا به طور کامل حذف کنند که این مورد در حقیقت مالکیت شما بر صفحه ای که دارید را خدشه دار می کند پس این نگرانی همیشه با شماست که در صورت دادن آدرس و یا آی دی صفحه شبکه اجتماعی تان محدود یا حذف شود که در نتیجه آن کاربران و مخاطبان خود را از دست خواهید داد و این در حالی که صفحه شما با صد هزار یا کمتر از ده عضو به یکباره و بدون اخطار قبلی اطلاعات شما از قبیل عکس، ویدئو، فیلم و … را پاک می کند طوریکه شما لینک ورود به صفحه اختصاصی خود را از دست می دهید. بنابراین توجه داشته باشید که مالکیت کسب و کار شما در شبکه های اجتماعی آنچنان که باید و شاید رعایت نمی شود و مدیران این شبکه ها طبق دستورات و قوانین خود عمل می کنند.

مالکیت شما در وبسایت اختصاصی

برخلاف شبکه های اجتماعی مالکیت شما در وب سایت ها حفظ می شود و این در صورتی است که موارد ثبت سایت شما که موارد مختلفی منجمله ثبت دامین، خرید هاستینگ و طراحی وب شما در یک شرکت معتبر طراحی سایت انجام شود که در چنین حالتی بسته به نوع سایت تجاری شما متناسب با حق مالکیت تجاری تان صاحب اصلی امتیاز کل سرویس در کنار برند تجاری و محتوای تولیدی و همچنین سابقه وب سایت خود خواهید بود؛ البته این تنها زمانی برای شما اتفاق می افتد که طراحی وب سایت خود را در یک شرکت معتبر ایرانی ثبت کنید که برای این منظور می توانید با شرکت همیار توسعه تماس بگیرید. برای ثبت و طراحی سایت خود راهی را ادامه دهید که وب سایت های معتبر و موفق از آن الگو و وام گرفته اند تا بتوانید موفق ظاهر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *